Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020

(na fotce Renáta Millerová, HR manažerka firmy Thermo Fisher Scientific)

Nadace Partnerství a spolek AutoMat zpracovaly unikátní průzkum Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020, který je založen na odpovědích zaměstnanců z 429 unikátních pracovišť, která se zúčastnila letošní výzvy Do práce na kole. Patří mezi ně malé, střední a velké firmy, ministerstva, výzkumné instituce, městské a krajské úřady a další. Zaměstnanci odpovídali celkem na 23 otázek pokrývající čtyři oblasti podpory cyklodopravy na pracovišti.

Stáhněte si celý průzkum zde.

Firmy podporující své zaměstnance nejčastěji sází na zajištění kvalitního a bezpečného parkování jízdních kol. 81 % firem nabízí zastřešené stání pro kola, 79 % firem nabízí stání pro kola bezprostředně u vchodu firmy anebo blíže než parkování pro automobily, 76 % firem má bezbariérový přístup k parkování kol. V zabezpečení jízdních kol firmy volí fyzicky chráněný prostor jako kolárnu nebo kleu (64 % firem), přístup ke kolům pouze přes zaměstnanecký čip (62 %), kamerový dohled (59 %) a instalaci bezpečnostních stojanů, které umožňují uzamknout kolo za rám a zároveň za jedno z kol (53 %).

„Výsledky průzkumu ukazují, že firmy v ČR považují dojížďku zaměstnanců do práce na kole za důležitý přínos k firemní kultuře z ekologického i ekonomického hlediska a nabízí svým zaměstnancům adekvátní zázemí i motivaci“, říká garant průzkumu Michal Šindelář z Nadace Partnerství.

Po dojezdu do zaměstnání mají pracovníci v 89 % firem k dispozici sprchy a v 72 % firem šatny. Využít nějakou podporovanou formu sušení oblečení mohou lidé na 32 % pracovištích. Více než polovina firem (52 %) podporuje cyklodopravu i finančně skrze investice do zařízení, úhradu startovného do výzvy Do práce na kole či nákup odměn. Firmy motivují zaměstnance k dojíždění na kole skrze firemní cyklovýlet (48 % firem), vnitrofiremní rozšíření výzvy Do práce na kole a vyhlašování firemních výsledků (39 %) nebo poskytováním drobných odměn (28 %). Téměř každá pátá firma (18 %) má k dispozici cyklonářadí pro zaměstnance a každá desátá nabízí i firemní kola (11 %). Na menších pracovištích do velikosti 50 zaměstnanců a méně najdeme cyklonářadí ve čtvrtině případů (25 %), zatímco u velkých firem je to až každé osmé pracoviště (12 %).

Kampaň Do práce na kole je týmová výzva pro každého, kdo sestaví tým o  2-5 členech, a pravidelně spolu s  kolegy dojíždí během května do práce na kole, na jiném bezmotorovém prostředku nebo chodí pěšky či běhá. Firmy mohou bojovat o  titul Cyklozaměstnavatel roku. Hlavním cílem výzvy je přilákat hravou formou obyvatele měst a zaměstnance k tomu, aby alespoň na měsíc nechali auto doma a zkusili se dopravovat do práce na vlastní pohon. V každém soutěžním městě (letos na 50 měst) zapojeném do výzvy Do práce na kole místní koordinátor vyhlašuje vítězného Cyklozaměstnavatele roku, zároveň je vyhlašován i celostátní Cyklozaměstnavatel roku. Od roku 2020 je anketa, kterou vyplňují zaměstnanci firem, věcně sjednocená s evropským standardem. Odborným garantem soutěže Cyklozaměstnavetele roku je Nadace Partnerství. Certifikované firmy získávají slevy na samoobslužné servisní stojany od firmy Cyklohub a slevu na aplikaci pro firemní carpooling HitchMe

Michal Šindelář

manažer projektu