Stojany na kola – definitivní průvodce pro firmy výběrem kvalitních stojanů

Ze stojanů pro kola se může stát pro firmy a jejich zaměstnance past. V tomto průvodci naleznete, v čem spočívá problematika mnoha stojanů, jak vybrat kvalitní stojan a přehled vybraných řešení a dodavatelů. Zajištění kvalitního stání pro kola je předpokladem pro spokojené zaměstnance dojíždějící do práce na kole.

Tento průvodce nabízí řešení pro spíše kapacitní parkování kol a neřeší různé uložné systémy (kladky, háky, držáky aj.) do kanceláří či menších prostor. O tom napíšeme jindy.

Pozor, je to past, aneb čemu se vyhnout
Na trhu existuje mnoho různých typů stojanů, které jsou levné a skladné. Typicky se jedná o tzv. drátolam, do kterého je zastrčeno pouze přední kolo. Zaměstnavatel může získat dojem, že za malé peníze pořídí velké množství stání pro kola, kterým zároveň ušetří mnoho místa. Co ale získá zcela jistě, bude řada frustrovaných uživatelů těchto nevhodných stojanů. Jak nevhodný stojan poznat, jak se nechytit do pasti? Zaměřte se na následující vlastnosti:
 
  • stojan funguje pouze na „zastrčení“ předního nebo zadního kola
  • nelze zamknout rám kola ke konstrukci stojanu
  • není možná pohodlná manipulace s kolem kvůli těsnosti míst vedle sebe
  • zaparkování kola vyžaduje nadměrné fyzické úsilí, zvedání kola nad hlavu (háky pro vertikální zavěšení kola)
  • stojan může poškodit kotoučové brzdy nebo namáhá výplet kola, který slouží jako opěrný bod
 
dratolam-NE.png
Tomuto typu stojanu se vyhněte, i kdyby vám někdo nabízel 1 + 10 kusů zdarma.

Pokud uvažovaný stojan splňuje některý nebo více z bodů výše, dejte od něj ruce pryč, nestojí to za to. Bude se jednat o stěží polovičaté řešení, které sice nějak poslouží, ale uživatelé jím budou trpět, a v některých případech mohou i přímo zvyšovat riziko krádeže kol kvůli nemožnosti uzamknout kolo rámem ke stojanu.

Stručné videoshrnutí vysvětlující, proč jsou drátolamy špatné stojany na kola.

Veřejně přístupné parkování pro kola
Je prostor pro stání kol vašich zaměstnanců veřejně přístupný, ať už v uličním prostoru, nebo uvnitř areálu, do kterého je však možný přístup bez další kontroly (čip, klíč, vrátnice apod.)? Potom je třeba zvolit bezpečné stojany umožňující opření kola o rám, a současně uzamknutí rámu a jednoho z kol ke konstrukci stojanu. Typicky se jedná o stojany typu obraceného U a jejich varianty, které jsou kotvené na povrchu či pod povrchem a kola se k nim parkují z obou stran. V kombinaci s kvalitním zámkem (typu podkova, skládací metr nebo masivní kalený řetěz) poskytují vysokou ochranu před krádeží.
ucka-ok.png
Bezpečné stojany typu obráceného U a jejich varianty umožňující opření a uzamknutí rámu kola ke stojanu (zdroj: Vojtěch Jirsa, 300 stojanů pro Pardubice)

Stojany je možné instalovat individuálně jako jednotlivé konstrukce, případně jako „hnízda“ po více kusech. Podle charakteru povrchu pro parkování můžete zvolit zakotvení stojanů pod povrchem (typicky v hloubce 30 až 60 cm), což vyžaduje stavební úpravy, anebo zvolit jednodušší kotvení na povrchu. Pro kotvení na povrchu doporučujeme instalaci celého hnízda na společné platformě pro zvýšení pevnosti kotvení a bezpečnosti jednotlivých stojanů. Stojany kotvené na povrchu je také možné v případě potřeby přesouvat.

Při instalaci či výrobě "úček" je potřeba dodržet minimální prostorové parametry, především 90 cm rozestupy mezi oblouky (pro možnost pohodlného parkování z obou stran stojanu).
minimalni-rozmery.png
Zdroj: Vojtěch Jirsa, 300 stojanů pro Pardubice

Neveřejně přístupné parkování
Pokud máte prostor pro parkování přístupný pouze pro zaměstnance na základě klíče, čipu, za vrátnicí či podobně, je možné mírně slevit z nároků na bezpečnost. I tak však silně doporučujeme bezpečné stojany typu obráceného U a jejich varianty, které stále nabízejí komfortní možnost parkování kol a jejich bezpečného uzamknutí.

Pro kapacitní parkování lze využít dvojpatrových stojanů. Horní patro obsahuje hliníkové parkovací rameno se vzduchovou pružinou, díky kterému lze kolo lehce zvednout do druhého patra. Do prostoru 2,3 x 1,9 metrů se vejde 12 kol, doporučená výška prostoru je 2,75 metru. Standardně tyto stojany bohužel neumožňují uzamknutí rámu kola ke konstrukci, v prémiové verzi jsou dodávány s rozšířením i pro uzamčení rámu kola. Kolo je ve stojanu uchyceno podobně jako u drátolamu, avšak šikovněji s oporou o pláště kol, nikoliv výplety.

easy-lift.jpg
Přeměna firemní kolárny plné drátolamů na kolárnu vybavenou dvoupatrovými stojany. Lepší uspořádání prostoru, více místa pro manipulaci a zvýšení celkové kapacity. (Zdroj Bimission)

Prostor pro parkování a jeho přístupnost
Neberte parkování pro kola jako okrajovou věc a nevolte pro parkování okrajové, zbytkové prostory. Stojany na kola si zaslouží přístupné umístění a dostatečný manipulační prostor, u kterého nedochází například ke skladování různého materiálu. Kvalitní parkování splňuje tyto podmínky:
 

  • je v bezprostřední blízkosti vstupu na pracoviště (opatření certifikace 4.1)
  • má dostatečnou kapacitu včetně rezervy – vždy je kde kolo zaparkovat (opatření 4.2)
  • nabízí prostorový komfort, jsou eliminovány úzké uličky, existuje dostatečný prostor pro manipulaci s kolem
  • je bezbariérově přístupné a je možné přímo do něj dojet na kole bez sesedání (opatření 4.6)
  • pro přístup není potřebné překonávat brány, schodiště, vrata, chodit si pro klíče pro otevření klece apod. (opatření 4.9)
  • v případě nutnosti průjezdu závorou pro automobily je závora zkrácená a umožňuje průjezd na kole bez zvedání závory (opatření 4.9)
dratolamy-u-vchodu.jpg
Skvělá volba polohy stojanů přímo u vchodu na pracoviště, může sloužit návštěvníkům i pracovníkům. Bohužel je však zvolen nevhodný typ stojanů neumožňující uzamknout rám kola ke stojanu a namáhající výplet kola.

Dále potěšíte zaměstnance:

  • přístřeškem chránícím jejich kola před deštěm, sněhem (opatření 4.4)
  • osvětlením stání pro kola (opatření 4.5)
  • instalací servisního sloupu u stojanů (opatření 3.1 a 3.2)

A návštěvníky vašeho pracoviště zcela jistě potěšíte, když jim nabídnete bezpečné veřejně dostupné stojany přímo u vchodu k vám (opatření 4.3).

Ukázky řešení a vybraní dodavatelé

Kotvení na povrchu
V Otevřené zahradě Nadace Partnerství bylo proměněno jedno parkovací místo pro auto na stání pro 10 kol. Stojany jsou navařené na společné platformě (pásovině), která je kotvena přímo do dlažby. Výroba byla na zakázku, rozpočtově vychází jeden oblouk (2 místa) na 2 500 až 3 500 Kč podle dodavatele a zvoleného materiálu (nerez, pozink).
IMG_20170817_091523_HDR.jpg

schema-pasovina-ucka.png
Schéma konstrukce stojanů na pásovině kotvených na povrchu, zdroj Jakub Kutílek.

Komerčně jsou dostupná hotová řešení, např. „systém Hodonín“ s cenou 17 190 Kč za 5 oblouků (cca 3 400 Kč/oblouk/2 místa).

Kotvení pod povrchem
V Brně se v historickém centru používají nerezové U stojany kotvené 60 cm pod povrchem do betonového základu, cena vychází na cca 50 tisíc Kč pro hnízdo o 5 obloucích (10 míst) včetně projektu a stavebních prací. Samotný oblouk pro zabetonování 35 cm pod povrch je dostupný za cca 1 800 Kč případně za 1 650 Kč.
brno-nerez.png
Kotvení stojanů v historickém centru Brna, kde je kladen důraz na design (materiál nerez, kotvení pod povrchem).

Lze zvolit i levnější řešení, kdy se konstrukce na platformě (viz výše) vyrobí s delšími oblouky a instaluje se pod rozebranou dlažbu, která následně platformu přikryje a ze země tak vystupují již pouze samotné stojany, v tomto případě lze dosáhnout nižší hloubky kotvení (25 cm). Cena tohoto řešení vychází cca na 25 tisíc Kč pro hnízdo o pěti obloucích včetně stavebních prací.
kotveni-pod-dlazbou-ados.png
Kotvení pod dlažbou v celkové hloubce 25 cm, zdroj ADOS.

Designové a reprezentativní stojany typu obráceného U a jejich varianty kotvené na povrchu i pod povrchem lze objednat např. u firmy mmcité (s výjimkou nevyhovujících stojanů kategorie „velo“ a „meandre“, těm se vyhněte).
mmcite-pardubice.jpg
Kapacitní parkoviště u pardubického nádraží, pro které byly použity stojany mmcité edgetyre kotvené pod povrchem.

Dvoupatrové stojany
Na klíč tyto stojany dodává firma Bimission s působností v Česku a na Slovensku. Ve Velké Británii cena stojanů vychází okolo 5 000 Kč na jedno místo pro kolo (modul pro 12 kol cca 60 tisíc Kč).

Stále si nevíte rady?
Kontaktujte nás, rádi vám s parkováním kol pro vaše zaměstnance poradíme.

Michal Šindelář

manažer projektu