-
1.1 Účast v oficiální soutěži typu Do práce na kole
Kampaň Do práce na kole se odehrává každý rok během května. Soutěž je založena na přímé účasti zaměstnanců a pomáhá je motivovat k dopravě do práce na kole.
-
1.2 Rozšíření kampaně oficiální soutěže typu Do práce na kole uvnitř firmy
Společnost může soutěž Do práce na kole na vlastním pracovišti vylepšit a zatraktivnit několika způsoby.
-
1.3 Organizace vlastní mobilitní soutěže uvnitř firmy
Někteří zaměstnavatelé organizují pro své pracovníky vlastní soutěž oceňující např. aktivní dopravu do práce (běh, chůze, brusle, kolo) ...
-
1.4 Infopack o cyklodopravě pro stávající a nové zaměstnance
Změna zaměstnaní a začátek na novém pracovišti je výbornou příležitostí k přemýšlení nad způsobem dopravy do práce, a případně vyzkoušení jízdního kola. Zároveň i stávající zaměstnanci ocení informace o tom, jak dojíždět do práce na kole.
-
1.5 Firemní newsletter/intranet/nástěnka informující o cyklodopravě
Vnímání jízdního kola jako standardního prostředku pro dopravu do práce můžete posílit díky průběžnému informování zaměstnanců o dění v cyklodopravě na pracovišti a ve městě. Těm, kteří na kole do práce již jezdí, se může zlepšit kvalita každodenního dojíždění, ostatní pracovníky pomůžete k jízdě na kole motivovat.
-
1.6 Pravidelné události propagující cyklodopravu
Chcete–li své zaměstnance motivovat k dojíždění do práce na kole, můžete zvážit možnost pořádat různé pravidelné akce.
-
1.7 Drobné odměny pro zaměstnance dojíždějící na kole
Chcete–li své zaměstnance motivovat, aby do práce jezdili na kole i nadále, je vhodné je přiměřeným způsobem za jejich snahu odměnit.
-
1.8 Individuální asistence při hledání vhodné trasy na kole nebo mentoring zkušenějších kolegů
Během cest na kole ve společnosti dalších kolegů získají zaměstnanci příležitost objevit nejrychlejší a nejbezpečnější trasy, které spojují jejich domov a zaměstnání. J
-
1.9 Firemní cyklovýlet
Zorganizujte cyklovýlet ve vaší společnosti, abyste vytvořili nebo posílili kulturu jízdní kola.
-
1.10 Školení a workshopy o cyklodopravě
Nabídkou školení nebo workshopů v oblasti cyklodopravy můžete demonstrovat, že jízdní kolo může být vhodnou alternativou pro automobil, zejména co se týká dojížďky do práce.
-
1.11 Cyklomapa okolí pracoviště
Díky mapě okolí firmy můžete ukázat zaměstnancům, klientům a obchodním partnerům dostupnou cykloinfrastrukturu a nejdůležitější místa v blízkosti společnosti (např. v dosahu 1,5 km).
Kampaň Do práce na kole se odehrává každý rok během května. Soutěž je založena na přímé účasti zaměstnanců a pomáhá je motivovat k dopravě do práce na kole. Na začátku kampaně vytvářejí zaměstnanci týmy od dvou do pěti osob s cílem uskutečnit během soutěžního měsíce května alespoň 66 % cest do práce na kole.
K účasti v soutěži jsou zaměstnanci motivování vzájemnou podporou k vyzkoušení kola, soutěživostí, ale také možností výhry hodnotných cen. Všechny týmy, které dosáhnou alespoň 66 % cest do práce na kole, postupují do závěrečného celoměstského slosování o větší množství cen.
Implementace – tipy
- Zavčas zaměstnance informujte o registraci do soutěže (za využití intranetu, emailů, nástěnky apod.).
- Vytvořte soutěžní profil vašemu pracovišti na webu kampaně, pokud ještě neexistuje.
Jak ušetřit čas a peníze
- Stanovte firemního koordinátora soutěže na pracovišti, který vyjedná s organizátorem soutěže zvýhodněné podmínky registrace.
Společnost může soutěž Do práce na kole na vlastním pracovišti vylepšit a zatraktivnit několika způsoby:
- Během soutěžního měsíce nabídnout účastníkům kampaně vlastní aktivity, zvýhodnění či události.
- Zajistit vlastní speciální ceny pro týmy na pracovišti.
- Vytvořit interní soutěž mezi různými odděleními firmy se speciálními cenami nebo odměnami.
Implementace – tipy
- Nabídněte jednoduché a zajímavé opatření účastníkům soutěže – například kontrolu technického stavu kol, snídaně pro dojíždějící na kole, zkušební den rozmanitých kol a vybavení.
- Přispějte zaměstnancům částečně nebo zcela na registrační poplatek v soutěži.
- Vyrobte firemní trička nebo dresy.
-
- Jak ušetřit čas a peníze
- Stanovte firemního koordinátora soutěže na pracovišti, který vyjedná s organizátorem soutěže zvýhodněné podmínky registrace.
Někteří zaměstnavatelé organizují pro své pracovníky vlastní soutěž oceňující např. aktivní dopravu do práce (běh, chůze, brusle, kolo) nebo hospodárné dopravování se obecně (vč. carpoolingu a veřejné hromadné dopravy).
Změna zaměstnaní a začátek na novém pracovišti je výbornou příležitostí k přemýšlení nad způsobem dopravy do práce, a případně vyzkoušení jízdního kola. Zároveň i stávající zaměstnanci ocení informace o tom, jak dojíždět do práce na kole. Infopack může obsahovat:
● Nabídka dostupných nástrojů pro plánování cesty (navigace, routování).
● Mapa okolí pracoviště.
● Informace o dostupné infrastruktuře a zázemí na pracovišti.
● Informace o interní (finanční) podpoře dojíždění na kole.
● Kontaktní údaje na firemního koordinátora mobility nebo cyklodopravy.
● Informace o zdravotních výhodách cyklodopravy.
● Rady o jízdě na kole městem a mezi motorovými vozidly.
● Základní informace o povinné nebo vhodné výbavě jízdního kola.
Implementace – tipy
● Vytvořte informační materiály vizuálně atraktivní.
● Připojte k materiálům poukaz/voucher.
● Nabídněte drobné dárky (novým) zaměstnancům – obal na sedlo, reflexní pásku apod.
Jak ušetřit čas a peníze
● Kontaktujte místní odborníky (občanská společnost, samospráva) pro snadnější přístup k potřebným informacím.
Vnímání jízdního kola jako standardního prostředku pro dopravu do práce můžete posílit díky průběžnému informování zaměstnanců o dění v cyklodopravě na pracovišti a ve městě. Těm, kteří na kole do práce již jezdí, se může zlepšit kvalita každodenního dojíždění, ostatní pracovníky pomůžete k jízdě na kole motivovat.
Propagovat cyklodopravu můžete těmito způsoby: firemní newsletter, intranet, vyvěšení letáku, informace na nástěnce, dopravní info-point.
Komunikovat můžete tato témata:
- Tipy a triky (nákup kola; užitečné vybavení jako světla, zámky, stojany, pláště, košíky a nosiče; jízda během léta nebo zimy).
- Jak bezpečně jezdit v provozu.
- Zdravotní výhody.
- Události ve firmě anebo ve městě (soutěž Do práce na kole, Cyklojízdy, výlet na kolech, cyklosnídaně, Cyklista měsíce).
- Každodenní dojížďka na kole a užitečné nástroje (cyklomapa, online nástroje, aplikace).
- Změny v cykloinfrastruktuře a síti cyklotras.
- Kontakt na místní organizace zabývající se cyklodopravou.
- Informace o přístupu k parkování automobilů na pracovišti (systém oprávnění).
- Školení o údržbě a servisu kola a bezpečnosti.
Implementace – tipy
- Informujte pracovníky alespoň 4x ročně.
- Vytvořte jednotný vizuální styl (design) pro informování o cyklodopravě – všechny relevantní informace budou mít stejný design.
Jak ušetřit čas a peníze
Kontaktujte místní cykloobchody a organizace zabývající se cyklodopravou za účelem získání přístupu k relevantním informacím a možnostem školení.
Chcete–li své zaměstnance motivovat k dojíždění do práce na kole, můžete zvážit možnost pořádat různé pravidelné akce.
- Příklady:
- Každoroční účast v soutěži Do práce na kole.
- Snídaně pro zaměstnance na kole – v určitý den, např. jednou za měsíc nebo jednou za čtvrtletí, můžete pro zaměstnance na kole připravit zdravou snídani.
- Sezónní kontroly kol a světel, např. na jaře a na podzim při změně času (ve spolupráci s místním cykloservisem).
- Každoroční společná vyjížďka na kole.
- Loterie – můžete po určitou dobu provádět pravidelná losování, například jednou týdně, a vítěze, tedy toho, kdo do práce přijel na kole nebo hromadnou dopravou, odměnit drobným dárkem.
-
Implementace – tipy
- Prověřte, zda je možné propojit pravidelné každoroční akce s tématikou cyklodopravy.
- Zjistěte, zda vám se zajištěním dárků mohou pomoci sponzoři.
- Zajistěte, aby firemní cyklokoordinátor převzal dohled nad akcemi spojenými s cyklodopravou.
-
Jak ušetřit čas a peníze
- Navažte dlouhodobou spolupráci s místními poskytovateli služeb (pekařství, lékaři, cykloprodejny atd.).
Chcete–li své zaměstnance motivovat, aby do práce jezdili na kole i nadále, je vhodné je přiměřeným způsobem za jejich snahu odměnit.
Příklady:
- Zaměstnanec na kole týdne/měsíce (zaměstnanci přijíždějící na kole jsou jednou týdně/měsíčně fotografováni a vítěz obdrží malý dárek).
- Zaměstnanci na kolech dostávají drobné dárky, např. potah na sedlo, zvonek na kolo, světla apod.
- Poukázky na zdravou svačinu nebo oběd.
-
Implementace – tipy
- Možnost získat dárky od sponzorů.
- Zajistěte, aby firemní cyklokoordinátor převzal dohled nad zajišťováním dárků.
-
Jak ušetřit čas a peníze
- Objednejte větší množství předmětů (ideálně s firemním logem) najednou, ušetříte tak peníze.
Při sestavování individuální cyklotrasy pro zaměstnance můžete využít klasických „papírových“ nebo digitálních map. Pokud pro oblast, kde se nachází vaše firma, neexistují žádné cyklomapy nebo cykloaplikace, můžete k plánování tras využít map od společnosti Google nebo Seznam.
Během cest na kole ve společnosti dalších kolegů získají zaměstnanci příležitost objevit nejrychlejší a nejbezpečnější trasy, které spojují jejich domov a zaměstnání. Je to jedna z možností, jak motivovat zaměstnance k dojíždění do práce na kole.
Implementace – tipy
- Zjistěte, zda pro oblast, kde se nachází vaše firma, existuje aplikace pro plánování cyklotras (typicky Urban Cyclers, Mapy.cz, Google mapy aj.)
- Upravte výběr určité trasy podle individuálních potřeb zaměstnance (preferovat cyklostezky, hlavní silnice apod.).
- Zahrňte informace o individuální asistenci mezi úvodní informace pro nové zaměstnance.
- Poptejte se u místních cyklospolků, zda nabízejí možnost mentoringu.
- Najděte vaše zaměstnance, kteří mají s ježděním na kole do práce. Zorganizujte pravidelná setkání, kde lze diskutovat o tématice dojíždění do práce na kole. Zajistěte, aby mentoři měli plně funkční a kvalitní kola.
Jak ušetřit čas a peníze
- Jmenujte osobu odpovědnou za individuální plánování tras.
- Zjistěte, zda existuje volně dostupná aplikace, která by pokrývala místo, kde se nachází vaše firma.
- Snažte se, aby se mentory stali zaměstnanci, kteří mají s ježděním na kole bohaté zkušenosti. To povzbudí týmového ducha a pomůže snížit náklady.
Zorganizujte cyklovýlet ve vaší společnosti, abyste vytvořili nebo posílili kulturu jízdní kola.
Exkurze tohoto typu zatraktivňují obraz cyklodopravy, jdou příkladem ostatním a posilují týmového ducha mezi pracovníky.
Implementace – tipy
- Vyberte si trasu, která vede po cyklistických cestách a bočních uličkách.
- Vynechte namáhavé trasy. cyklovýlet by měl být zábava.
- Zajistěte elektrokola pro fyzicky méně zdatné zaměstnance.
- Spolupracujte s organizacemi zastupující zaměstnance ve vaší firmě.
- Slaďte termín výletu s časovými možnostmi vašich pracovníků.
-
Jak ušetřit čas a peníze
- Použijte skupinové slevy dopravců a zkombinujte veřejnou dopravu a kolo (více viz. X)
- Zapojte zaměstnance do plánovacího procesu nebo výběru trasy.
Nabídkou školení nebo workshopů v oblasti cyklodopravy můžete demonstrovat, že jízdní kolo může být vhodnou alternativou k automobilu, zejména co se týká dojížďky do práce.
Možná témata pro tréninky:
- Kolo a zdraví.
- Kolo a peníze.
- Kolo a rodina.
- Trénink bezpečné jízdy v provozu.
- Údržba a servis kol.
Implementace – tipy
- Informujte všechny zaměstnance o plánovaných událostech včas.
- Dívejte se po akcích, které pořádá město/obec.
Jak ušetřit čas a peníze
- Najděte zaměstnance, kteří mají zkušenosti v daném tématu, a požádejte je o prezentaci těchto znalostí kolegům.
- Vytvořte si seznam expertů, které můžete k této příležitosti oslovit.
- Spolupracujte s místními zdravotnickými a sportovními zařízeními.
- Kontaktujte místní/regionální experty kvůli tréninkům.
Díky mapě okolí firmy můžete ukázat zaměstnancům, klientům a obchodním partnerům dostupnou cykloinfrastrukturu a nejdůležitější místa v blízkosti společnosti (např. v dosahu 1,5 km).
Mapa může být zveřejněna na firemním intranetu nebo na webové stránce společnosti a měla by obsahovat následující:
- Hlavní cyklistické trasy a cyklostezky.
- Obchody, služby, oddělení místních samospráv a dalších zajímavých míst dosažitelných na kole do pěti minut.
-
Implementace – tipy
- Zaneste do mapy pouze důležitá místa. Ujistěte se, že je mapa čitelná a srozumitelná.
- Jako inspirace pro výběr zajímavých míst vím mohou posloužit mapy od Google nebo Seznamu. Mapu může připravit i zaměstnanec, který oblast dobře zná.
-
Jak ušetřit čas a peníze
- Je možné vytvořit mapu i fyzicky a zakreslit údaje do turistické mapy města.
- Pro tvorbu mapy použijte online data (geografické informační systémy, mapy měst apod.).